středa 21. května 2014

Chycení v síti 3 - K našemu obrazu

Minule jsem slíbil, že se zamyslím nad plusy a mínusy internetu. Někdy se k tomu jistě dostanu, ale napadlo mě, že si musím trochu povzdechnout. Internet je totiž zajímavý právě tím, že ho spolutvoříme my všichni, kdo jsme k němu připojení. To je jeho obrovské bohatství, ale i jeho ohromná nevýhoda!


V dobách, kdy jsme se připojovali přes pomalé vytáčené spojení i později, kdy začal kabelový internet, se k němu připojilo poměrně malé procento lidí. Protože pořizovací náklady na počítač byly v řádu desítek tisíc a připojení také nebylo levnou záležitostí, měli ho jen ti, kteří ho buď pracovně, nebo studijně, nebo nějak cíleně využívali. I milovníci techniky, jako jsem byl já, ho prostě museli mít. Tehdy nebyl problém se kohokoli na fóru třeba na Živě.cz na něco zeptat a dostat odpověď. Samozřejmě, že jsme si všichni přáli, aby byl internet levnější, dostupnější, mobilní! A tak se nám to splnilo.


Bohužel! Dnes má díky levným tabletům a klesajícím cenám připojení přístup na síť prakticky kdokoli. Setkal jsem se s lidmi, kteří pořídili počítač s internetem jen kůli vnoučátkům, aby se ty chudinky přes víkend u babičky nenudily. Počítače dnes vlastní lidé, kteří o nich nic nevědí a tím méně chápou, co je síť. Jejich disky bývají často zavirované, plné spyware. V každé takové rodině se najde nějaký strejda, který už to trošku umí a ten pak nainstaluje hry, Skype a další programy. A rodinka bez sebemenší znalosti vyrazí na internet. Sice ne tak docela, protože jít na internet říkají tomu, že otevřou přednastavenou domovskou stránku a na té klikají na odkazy a banery, které je zaujmou.


Pasivita uživatele

Fascinuje mě, jak je řada lidí pasivní. Na síti nehledají, nic od ní nečekají, jen tak si surfujou po odkazech. Kliknou na titulek o dopravní nehodě, pak na další nadpis v rubrice "Ještě by vás mohlo zajímat", pak na reklamu na sms rychlou půjčku. Provozovatel domovské stránky tyto klienty miluje, protože právě oni mu přinášejí zisk. Cílem takového portálu tedy není vést uživatele k užitečné aktivitě, ale dostatečně ho nakrmit bulvárními zprávami, nějakým skandálním videem a hlavně, aby kliknul na zájezdy do Chorvatska s 50 % slevou. To má za následek stále horší úroveň portálů, jako je Seznam.cz, Centrum a pod. O zákazníka se bojuje a tomu je třeba podřídit všechno. Přístup už dnes má každý a komerční firmy dobře vědí, jaká je intelektuální a morální úroveň většiny.
 Dnes ráno jsem viděl na Facebooku, kde jedna kamarádka psala o tom, jak občanské sdružení pomáhá její dcerce, přímo pod jejím statusem dotaz: „A kde je odkaz na ty Zrnka?" Můžete mi někdo vysvětlit, jak je možné být takhle pasivní? Nejsem žádný odborník přes počítače a práci s internetem, ale když někdo napíše: „Tahle nadace mi pomáhá.", napadne mě dřív než se ptát jít na Google a zadat jméno nadace. Jenže jsou lidé, kteří vědí, co od netu chtějí a pak ti, o kterých jsem psal výše.

Hloupá aktivita
Vsadím se s vámi, že máte někoho, kdo vám posílá pravidelně řetězové maily. Tu s nějakým fórkem, jindy s rádoby poučným citátem, skutečnými i vymyšlenými příběhy, nebo s nějakou tou konspirační teorií. Nemám nic proti těm, kdo takový mail, je-li trošku zajímavý, vystaví na svém blogu, nebo FB profilu. Ale proč těm lidem nedochází, jak obrovsky zatěžují mailové servery? Jak irelevantní může jejich srandička být pro někoho z těch 250 lidí, kterým ji poslali? Já chápu, že toho mnoho jiného na internetu dělat neumí. Ale řeknu vám, že jak jsem kdysi přál každému, aby měl přístup na síť, která dělá svět menším, tak dneska nadávám!

Představme si, že bychom vlastnictví motorového vozidla považovali za prospěšné, potřebné, samozřejmé právo každého. Přitom bychom zrušili autoškoly a přestali zjišťovat zdravotní způsobilost k řízení. Navíc bychom posunuli věkovou hranici někam na pět - šest let. Přesně tohle se stalo s přístupem k internetu. Má ho každý, děti ho mají v mobilech. Každý může všechno. Já nevolám po nějaké cenzuře, regulaci a kontrole. Jen konstatuji stav, který má za následek, jak internet aktuálně vypadá.

Mladší generace, která už s těmito technologiemi vyrůstá, je technicky jistě zdatnější než ta moje a než lidé 50 +. Ale mnohdy vidím, jak nezralí lidé to jsou v diskuzích, jak zaplavují fóra svými nehodnotnými názory.

Internet mi přinesl do života spoustu dobrého a stále přináší. Tenhle článek vyznívá negativně, ale to jen proto, abych v dalších dílech nemusel už tolik zdůrazňovat to špatné. Ono je ještě co! Ale nechme to na příště a slibuji, že budu psát trošku vyváženější díly.

Mějte se!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře na tomto blogu nejsou moderovány. Každý, kdo napíše svůj názor slušně, je vítán! Příspěvky obsahující vulgarizmy, urážející něčí rasu, politické, nebo náboženské přesvědčení budou smazány. Díky za reakce!